Nakolik jsou naše data na sociálních sítích v nebezpečí?
http://email-click.jsns.cz/img/not-found.png
Bulletin mediálního vzdělávání
duben 2018 

Milí vyučující,

sociální sítě využíváme z mnoha důvodů. Mezi nejčastější patří komunikace s přáteli, získávání různých informací nebo touha sdílet zážitky ze svého života. Někteří uživatelé ale sociální sítě využívají jinak  vidí je jako šikovný nástroj k ovlivňování druhých: ať už ke koupi nějakého produktu nebo k zaujetí konkrétních postojů ke společenským a politickým tématům. Čím lépe znají svou cílovou skupinu, tím přesněji mohou cílit svoje sdělení  a s přesnějším cílením se zvyšuje jejich šance na úspěch

Sociálním sítím svěřujeme (někdy nevědomky) ohromné množství osobních dat. Kauza Cambridge Analytica poukázala na nebezpečí jejich zneužití. Údaje ze sociálních sítí 87 milionů uživatelů byly využity pro přesnější politický marketing. Jak svoje data chránit? A jak rozpoznat, když se námi snaží někdo manipulovat? Těmto tématům se věnujeme v dubnovém Bulletinu napříč rubrikami.

Pozvánka na závěr: Připravili jsme pro Vás druhý ročník Týdnů mediálního vzdělávání, který poběží od 21. května do 29. června. Nezapomeňte se včas přihlásit  registrace začíná 7. května.

Za tým mediálního vzdělávání Jednoho světa na školách Vám přeje příjemné čtení 
ANALÝZA
SPONZOROVANÁ FACEBOOKOVÁ REKLAMA
Reklama funguje nejlépe, když je skrytá - když ji příjemci jako reklamu nevnímají. I facebookové příspěvky, za jejichž propagaci je placeno, se snaží působit nenápadně. Prozrazuje je ale slovo "sponzorováno". 
Zanalyzovali jsme příspěvek, který "radí" studentům, jak zbohatnout.
PROHLÉDNĚTE SI ANALÝZU 
MEDIÁLNÍ LAHŮDKA 
BEZPEČNOST DAT NA FACEBOOKU
Způsob, jakým společnost Cambridge Analytica zneužila data milionů uživatelů Facebooku pro politický marketing, vyvolal hluboké znepokojení uživatelů této sítě. Pomohla Cambridge Analytica vyhrát Donaldu Trumpovi volby? Jak Facebook tento skandál umožnil? Nejen těmto otázkám se věnuje připravená aktivita
VYZKOUŠEJTE AKTIVITU 
TÝDNY MEDIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ SE VRACÍ
Loni jsme uspořádali první ročník Týdnů mediálního vzdělávání s podtitulem Na pravdě záleží. Během šesti týdnů jsme školám zprostředkovávali debaty s novináři, mediálními odborníky a workshopy organizací, které se mediálním vzděláváním zabývají. 
Zveme Vás do druhého ročníku této akce, který proběhne od 21. května do 29. června. Letošním mottem Opravdu? připomínáme důležitost hledání pravdy a důvěryhodných informací, v době, kdy se nepravdivé zprávy na sociálních sítích šíří rychleji než ty pravdivé.
Přihlášením získáte kromě možnosti pohovořit se zajímavými hosty také sadu materiálů k mediálnímu vzdělávání, které můžete využívat během celého školního roku.

Více o možnosti zapojení, o nabízených aktivitách a materiálech najdete ZDE.
DOPORUČUJEME
ŠÍŘÍ AMERICKÁ MÉDIA FAKE NEWS?
Podle průzkumu Monthmoutské univerzity se tři ze čtyř Američanů domnívají, že velké tradiční televize a noviny šíří falešné zprávy (fake news): podle 31 %  pravidelně, podle 46 % příležitostně.  Zároveň ale panuje neshoda na tom, co to fake news vlastně jsou: pro 65 % Američanů je to "rozhodnutí redakcí o tom, jaká témata budou zpravodajsky pokrývat", 25 % vidí fake news jako fakticky nesprávné informace.  
VÍCE INFORMACÍ 
3. 5.  MEZINÁRODNÍ DEN SVOBODY TISKU
Svoboda médií není samozřejmostí.
Blížící se Mezinárodní de svobody tisku, který připadá na 3. května, je příležitostí si to připomenout. Výročí vyhlásila v roce 1993 Organizace spojených národů, datum odkazuje podpisu deklarace o podpoře nezávislého tisku v Africe.
Se svobodou médií souvisejí otázky jako: jak je vymezena v zákonech, v jakých zemích je její stav nejhorší apod.
ODKAZY K TÉMATU 
SKRYTÁ REKLAMA U INFLUENCERŮ
Marketingová společnost Open Influence zjišťovala, jak uživatelé na sociálních sítích vnímají příspěvky influencerů (uživatelů, kteří mají velký vliv). Průzkum proběhl v USA, zúčastnilo se ho 514 respondentů. Ukázalo se, že většina uživatelů příspěvky influencerů nevnímá jako reklamu. Čtyřicet procent si dokonce vůbec nevšimlo, že byly nějaké značky či produkty propagovány.  
VICE INFORMACÍ
TIPY DO VÝUKY
MASTERPLAN 
Film Masterplan přibližuje důmyslné metody, jakými Rusko prosazuje své mocenské zájmy v Pobaltí. Veřejné mínění ovlivňují proruská média, státem financované společnosti a politicky vlivní jedinci, ale i běžní občané, kteří s nostalgií vzpomínají na sovětské časy.
PODÍVEJTE SE NA AV LEKCI
PŘEDSTAVUJEME
MÉDIA  HLÍDACÍ PSI DEMOKRACIE?
Portál HlídacíPes.org není klasickým zpravodajským serverem. Soustředí se na investigativní žurnalistiku, hlavním tématem článků a reportáží je často zneužívání moci.
VÍCE INFORMACÍ O PROJEKTU 
Jak se Vám Bulletin četl? Budeme rádi, když nám své názory a připomínky napíšete na e-mail katerina.safarova@jsns.cz Děkujeme.
Jeden svět na školách
Člověk v tísni, o. p. s.
Tento email byl odeslán na adresu jsns@jsns.cz.
Odesilatelem je Kateřina Šafářová, katerina.safarova@jsns.cz. Tento e-mail je podle zákona obchodním sdělením.
Z odběru se můžete odhlásit.


S radostí doručeno díky aplikaci SmartEmailing
Antispam pravidla