Jsou tu pro Vás a díky Vám: média veřejné služby
http://email-click.jsns.cz/img/not-found.png
Bulletin mediálního vzdělávání
listopad 2019 

Milí vyučující, 

veřejnoprávní média mají v českém mediálním systému specifické postavení. O jejich roli ve společnosti budou příští týden debatovat hosté panelové debaty na konferenci (Naše) veřejnoprávní média. Pokud nemůžete být 3. 12. v Doxu s námi a téma Vás zajímá, sledujte živý stream debaty

Většina české populace si nevěří, že dokáže najít a rozpoznat spolehlivé informace. To je jeden z hlavních závěrů nové analýzy mapující mediální gramotnost dospělých Čechů, kterou představila organizace Transitions.

Rozlišit důvěryhodná sdělení založená na faktech od těch, která jsou založená na lžích nebo polopravdách, není vůbec snadné. Nejde jen o to, že je mediálních sdělení ohromné množství, větší potíží je, že většina lidí neví, podle jakých kritérií jejich důvěryhodnost posuzovatV Jednom světě na školách nabízíme jako pomocníka metodiku "5 klíčových otázek", kterou představujeme v pořadu Kovyho mediální ring.

V prvním díle se populární youtuber Kovy ptá mimo jiné na to, kdo jednotlivá média vlastní. Vlastnictví médií je tématem listopadového Bulletinu. V rubrice Doporučujeme píšeme o tom, že PPF Petra Kellnera koupila televizi Nova, a sdílíme tip na knihu, která shrnuje, jak se vlastnictví tuzemských médií a jejich celková kondice vyvíjely v posledních 30 letech.

Za tým mediálního vzdělávání Jednoho světa na školách Vám přejí příjemné čtení
Kateřina Šafářová, koordinátorka projektu Mediální vzdělávání
Karel Strachota, ředitel vzdělávacího programu JSNS.CZ 
ANALÝZA 
1. KLÍČOVÁ OTÁZKA: KDO?
Známý youtuber Kovy představuje v krátkých videích metodiku 5 klíčových otázek. V 1. dílu hledá odpověď na otázku: KDO se skrývá za přezdívkou Vedoucí kolotoče?  
VYZKOUŠEJTE ANALÝZU
ČESKÁ MEDIÁLNÍ KRAJINA
3. DÍL: MÉDIA VEŘEJNÉ SLUŽBY
V čem se liší média veřejné služby od těch soukromých? Jaká pravidla musí dodržovat? Seznamte žáky s českými veřejnoprávními médii. 
3. DÍL ČESKÉ MEDIÁLNÍ KRAJINY 
TIPY DO VÝUKY 
CHCETE BÝT KONCESIONÁŘEM? 
Kolik toho Vaši žáci o veřejnoprávních médiích vědí? Otestujte to pomocí připraveného kvízu.  Žáci mohou na otázky odpovídat sami za sebe nebo soutěžit ve skupinách. 
VYZKOUŠEJTE AKTIVITU
KONFERENCE
(NAŠE) VEŘEJNOPRÁVNÍ MÉDIA 
    V úterý 3. prosince pořádáme konferenci k tématu veřejnoprávních médií. Přihlašování uzavíráme 26. listopadu. 
    VÍCE O KONFERENCI 
    KROK ZA KROKEM 
    PROJDĚTE LEKCE V 3. ÚROVNI
    • 5 audiovizuálních lekcí 
    • důležitá témata jako: svoboda slova, fungování sociálních sítí nebo  propaganda 
    • pro vyučující 
    KROK ZA KROKEM – 3. úroveň 
    DNY MEDIÁLNÍ GRAMOTNOSTI 
    MEDIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ NA ODBORNÝCH ŠKOLÁCH 
    Během podzimu jsme uspořádali na 10 pilotních středních odborných školách a učilištích projektové dny s názvem Den mediální gramotnosti. Podívejte se, jak vypadal jeden z nich.
    PŘEČTĚTE SI REPORTÁŽ 
    TÝDNY MEDIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2020
    JAKÝ TERMÍN VÁM VYHOVUJE? 
    Již nyní plánujeme Týdny mediálního vzdělávání na příští rok. V rámci období několika týdnů nabídneme školám různé aktivity, jejichž cílem je posílit mediální gramotnost žáků a studentů. Chceme se s Vámi poradit o tom, jaký termín byste pro konání této akce preferovali.
    HLASUJTE O TERMÍNU 
    DOPORUČUJEME 
    Petr Kellner koupil televizi Nova 
    Nejsledovanější česká televizní stanice TV Nova mění vlastníka. Od americké skupiny Central European Media Enterpises (CME) ji koupila (spolu s dalšími 29 televizními kanály v Evropě) investiční skupina PPF, v níž má majoritní podíl nejbohatší Čech Petr Kellner. Jaká byla cena tohoto obchodu? Co PPF nákupem Novy získává? Hrozí, že bude tato televize, kterou sledují denně více než 4 miliony lidí, využita k ovlivňování veřejného mínění
    VÍCE INFORMACÍ 
    Nová kniha o moderní historii českých médií 
    Šok! Hrůza! Média! Čeští novináři po roce 1989: od svobody k oligarchům. Tak se jmenuje nová kniha z dílny redaktorů HlídacíPes.org, která mapuje českou žurnalistiku po roce 1989. Kniha podle tvůrců "nabízí otevřený a čtivý pohled do srdcí, myslí i peněženek českých novinářek a novinářů, mediálních manažerů i majitelů velkých mediálních domů". Seznamuje s vlastníky médií i největšími mediálními kauzami.
    PODROBNOSTI 
    Mediální gramotnost Čechů
    Organizace Transitions představila začátkem listopadu souhrnnou analýzu s názvem Mediální gramotnost a důvěra v média, která interpretuje výsledky několika výzkumů mapujících mediální gramotnost dospělé populace a podrobněji zkoumá věkovou skupinu 50+. Podle analýzy je zpravodajská gramotnost Čechů nízká, jen čtvrtina populace například dokázala spolehlivě rozpoznat důvěryhodnější článek. 
    CELÁ ANALÝZA
    Jak se Vám Bulletin četl? Budeme rádi, když nám své názory a připomínky napíšete na e-mail katerina.safarova@jsns.cz Děkujeme.
    Jeden svět na školách
    Člověk v tísni, o. p. s.
    Tento email byl odeslán na adresu jsns@jsns.cz.
    Odesilatelem je Kateřina Šafářová, katerina.safarova@jsns.cz. Tento e-mail je podle zákona obchodním sdělením.
    Z odběru se můžete odhlásit.


    S radostí doručeno díky aplikaci SmartEmailing
    Antispam pravidla